22. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΠΟΥ ΚΑΙΝΕ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΠΟΥ ΚΑΙΝΕ
του Βασιλάκη Στέλιου
Προέδρου της Ε.Υ.Π.Σ. Κέρκυρας
Για ακόμη μία αντιπυρική περίοδο από την ανάληψη της δασοπυρόσβεσης, η οποία σημαδεύτηκε από δυσκολίες και αντιξοότητες τόσο από πλευράς καιρικών φαινομένων, αλλά κυρίως από λόγω της έλλει–ψης προσωπικού, άρχισε η κατά την συνήθη τακτική κάποιων επίκληση στο περίφημο πλέον “φιλότιμο του πυροσβέστη” προκειμένου να μετριαστούν οι όποιες ανησυχίες των Κερκυραίων συμπολιτών μας.
Είναι βέβαια σαφές σε εμάς τους πυροσβέστες πως ερμηνεύεται η έννοια αυτή (εργασία στις πυρκαγιές πέραν του νομίμου ή του ανθρωπίνως δυνατού, στέρηση προσωπικής και κοινωνικής ζωής κατά την διάρκεια της θερμοπυρικής περιόδου με παράνομες, δήθεν υποχρεωτικές κατ’ οίκον επιφυλακές κ.τ.λ.).
Όσοι βέβαια έχουν παρακολουθήσει κατά καιρούς τους Πυροσβέστες στην μάχη τους με την φωτιά και τον χρόνο έχουν οι ίδιοι συμπεράνει αν εργάζονται με φιλότιμο ή όχι.
Είναι λοιπόν αυτό το φιλότιμο το οποίο μας επιβάλλει να αναλύσουμε και να γνωστοποιήσουμε προς όλες τις κατευθύνσεις ολόκληρη την αλήθεια όσο και αν φέρνει σε δύσκολη θέση κάποιους και όχι μέρη αυτής τα οποία επιλεκτικά προσφέρονται.
Η δύναμη των πυροσβεστών στο νησί της Κέρκυρας από την περίοδο του 2000 δεν στελεχώνεται με νέο έμψυχο υλικό υφίσταται δε συστηματική αφαίμαξη.
Συνταξιοδοτήσεις, μεταθέσεις, αποσπάσεις ακόμα και θάνατοι – από παθολογικά αίτια – τριών συναδέλφων μας έχουν φτάσει την Π.Υ. Κερκύρας να λειτουργεί με 60 άτομα λιγότερα του προβλεπόμενου. Ήδη 15 περίπου συνάδελφοι έχουν θεμελιώσει δικαίωμα σύνταξης και είναι έτοιμοι να υποβάλλουν παραίτηση. Αυτό μεταφράζεται ως εξής:
Οι βάρδιες στον 1ο Πυροσβεστικό Σταθμό Κέρκυρας στελεχώνονται σήμερα με 6 – 7 επαγγελματίες πυροσβέστες.
Οι αντίστοιχες βάρδιες στον Πυροσβεστικό Σταθμό του Διεθνούς Αεροδρομίου της Κέρκυρας με μέσο όρο 30 πτήσεις την ημέρα την καλοκαιρινή περίοδο – αυτοί που θα κληθούν σε περίπτωση συμβάντος σε αεροσκάφος να πραγματοποιήσουν κατάσβεση και διάσωση μέσα σε χρονικό διάστημα 2 λεπτών της ώρας είναι 5 ή ακόμη και 4 άνδρες (2 οδηγοί, 1 επικεφαλής – συντονιστής και 2 μάχιμοι). Οι ελεύθεροι 8ώρου συχνά καλούνται ως επιφυλακή να συνδράμουν ως πεζοπόρα τμήματα δασοπυρόσβεσης, με αποτέλεσμα να μην είναι στην διάθεση
του Πυροσβεστικού Σταθμού του Αεροδρομίου σε περίπτωση συμβάντος αφήνοντάς τον κυριολεκτικά γυμνό από προσωπικό.
Οι βάρδιες στα Πυροσβεστικά κλιμάκια Θυναλίου και Αργυράδων στελεχώνονται από 2 άτομα. Η βάρδια στο Πυροσβεστικό κλιμάκιο Παξών αποτελείται από 1 πυροσβέστη!
Βάζοντας την φαντασία μας να δουλέψει μπορούμε να εικάσουμε τι θα συμβεί σε περίπτωση συμβάντος, σε αυτόν που θα κινδυνεύσει, καθώς και στον πυροσβέστη που θα κληθεί να παράσχει υπηρεσίες εκτελώντας ταυτόχρονα τα καθήκοντα του Αξιωματικού Υπηρεσίας, του οδηγού-χειριστή πυρ/κού οχήματος, του μαχίμου πυροσβέστη και διασώστη…
Ο όρος Δύναμη στον οποίο συνήθως γίνεται αναφορά περιλαμβάνει, πλην τους εν υπηρεσία εξόδου πυρκαγιάς υπαλλήλους και αυτούς οι οποίοι δεν δύνανται να εκτελέσουν μάχιμο υπηρεσία, τους ορισμένους σε υπηρεσία γραφείου, τους ευρισκόμενους σε ελευθερία γιατρού, σε απόσπαση, σε ημερησία ανάπαυση ή σε άδεια, συνεπώς δεν μπορεί να παρέχει μια ρεαλιστική εικόνα της κατάστασης που πραγματικά επικρατεί.
Οι “ασκήσεις ετοιμότητας” που προβάλλονται κατά καιρούς στα ΜΜΕ αποτελούν στην πραγματικότητα επιδείξεις πυροσβεστικών τακτικών με τον ιδανικό αριθμό ανδρών οι οποίες αφού προετοιμαστούν και σχεδιαστούν κατάλληλα και έπειτα από κάποιες πρόβες, προβάλλονται δημιουργώντας λανθασμένες εντυπώσεις.
Φυσικά οφείλουμε να αναφερθούμε και στις κατάφορες εργασιακές αδικίες που βιώνει ο Πυροσβέστης. Η πολιτεία συστηματικά αρνείται να αναγνωρίσει το επάγγελμα μας ως επικίνδυνο και ανθυγιεινό. Πληρώνει μόνο 6 από τις 8 ή και παραπάνω νυχτερινές υπηρεσίες που εκτελούμε το μήνα. Μας οφείλονται εκατοντάδες ρεπό (βλέπετε ο πυροσβέστης δεν αποζημιώνεται ποτέ με χρήματα για υπερωρίες αλλά με αντίστοιχο χρόνο ανάπαυσης που χορηγείται όταν έχει την ευχέρεια η υπηρεσία ,δηλαδή σχεδόν ποτέ).
Το φιλότιμο και η αυταπάρνηση του πυροσβέστη όσο απλόχερα και αν οι παραπάνω συνθήκες του επιτρέπουν να τα προσφέρει πλέον δεν επαρκούν για να παράσχει ικανοποιητικές και αποτελεσματικές υπηρεσίες σε περίπτωση δύσκολων και εκτεταμένων συμβάντων.
Για όλους τους παραπάνω λόγους συνάδελφοι πρέπει άμεσα να αφυπνιστούμε και να ασκήσουμε το πολύ αποτελεσματικό στην προκειμένη περίπτωση μέσο πίεσης που έχουμε στη διάθεσή μας προς την πολιτική και φυσική ηγεσία του Σώματος μέχρι αυτοί να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Να λειτουργήσουν εφαρμόζοντας τα νόμιμα και απολύτως προβλεπόμενα κατά την άσκηση της υπηρεσίας μας. Να αναφέρουμε εγγράφως με αναφορές παραπόνων κάθε παράνομη τακτική των διοικήσεων οι οποίες στον πανικό τους να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες των υπηρεσιών καταφεύγουν ακόμα και σε διαπραγματεύσεις κάτω από το τραπέζι, κόβοντας άδειες που οι ίδιες προγραμμάτισαν και ορίζοντας προληπτική επιφυλακή, ζητώντας μας ανοχή και κατανόηση προβάλλοντας ψευτοδιλήμματα, και σε περίπτωση άρνησης απειλώντας εμμέσως η ευθέως για δυσμενή μεταχείριση. Ανάλογες αιτήσεις δε θα πρέπει να υποβάλλονται και προς τις Πρωτοβάθμιες Ενώσεις που μας εκπροσωπούν αναγκάζοντας τα Διοικητικά Συμβούλιά τους επιτέλους να επιτελέσουν τον ρόλο για τον οποίο εκλέχθηκαν να μας εκπροσωπούν και όχι να σιωπούν ή ακόμη και σε άλλες περιπτώσεις να συναλλάσσονται με τις διοικήσεις για την εφαρμογή τέτοιων μέτρων. Είναι βέβαιο ότι συναινώντας με τις όποιες παράνομες αξιώσεις, συμβάλλουμε καταλυτικά στην διαιώνιση και επιδείνωση αυτής της κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει το Πυροσβεστικό Σώμα με τελικά θύματα εμάς τους ιδίους κυρίως και στη συνέχεια το κοινωνικό σύνολο το οποίο έχουμε ορκιστεί να προστατεύουμε.