2. Ο Αντιδραστικός Νόμος για την Αναδιοργάνωση
Ο Αντιδραστικός Νόμος για την Αναδιοργάνωση
Το αντιδραστικό νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος από το απόγευμα της 1ης Νοεμβρίου του 2006 είναι πλέον νόμος του Κράτους.
Ο νέος Νόμος οδηγεί σε πισωγύρισμα πολλές από τις κατακτήσεις μας. Θετικές διατάξεις μιας σειράς νόμων σιωπηρά αντικαθιστούνται (καταργούνται) και με τη θέσπιση νέων ρυθμίσεων κατ’ εξουσιοδότησή του με Π.Δ. και Υπουργικές Αποφάσεις είναι δυνατή η ανατροπή των εργασιακών και υπηρεσιακών μας σχέσεων, όπως το ωράριο, οι μετακινήσεις, οι αποζημιώσεις κ.λ.π., η εκπαίδευση και η φυσιογνωμία του Πυροσβεστικού Σώματος.
Ίσως είναι η πρώτη φορά στα εργασιακά μας χρονικά που ένα τόσο καίριο και σκληρό κτύπημα σε βάρος των δικαιωμάτων μας και της φυσιογνωμίας του Πυροσβεστικού Σώματος δίνεται κατ’ αυτόν τον τρόπο. Η απόλυτη σιωπή που επιβλήθηκε σχετικά με το σχέδιο νόμου για την αναδιοργάνωση του Π.Σ. με ευθύνη της πολιτικής και της συνδικαλιστικής μας ηγεσίας ως γεγονός από μόνο του δείχνει το μέγεθος της επίθεσης που είχε ετοιμαστεί κοινή συναινέσει σε βάρος των εργασιακών μας σχέσεων και όχι μόνο.
Όλο το προηγούμενο διάστημα που μεσολάβησε πριν την ψήφιση του αυτό που αναδείχτηκε περισσότερο και πλέον πρέπει να αποτελέσει αφορμή εξελίξεων για το συνδικαλιστικό μας κίνημα, είναι η άμεση συμμετοχή με τον ποιο απροκάλυπτο τρόπο των ηγεσιών των συνδικαλιστικών Οργάνων του κλάδου της Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ. & της Ε.Α.Π.Σ. στην σύνταξη και την κάλυψη ενός νομοθετήματος που θα αλλάξει σε βάθος χρόνου σε ποιο αντιδρα-στική κατεύθυνση τον προσανατολισμό του Π.Σ. και τις εργασιακές μας σχέσεις.
Η συμμετοχή των Προέδρων της Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ. & της Ε.Α.Π.Σ. στην Επιτροπή Σύνταξης του νομο-σχεδίου χωρίς καμία ενημέρωση των συνδικαλιστικών οργάνων και των εργαζομένων και ο ορισμός του Προέδρου της Ε.Α.Π.Σ. ως βασικού συνεργάτη και ειδικού συμβούλου του Υπουργού Δημόσιας Τάξης, με σκοπό αμφοτέρων την προώθηση και προάσπιση της κυβερνητικής πολιτικής στον κλάδο σε βάρος των δικαιωμάτων των εργαζομένων, αποτελούν ντοκουμέντα κατάφωρης παραβίασης των καταστατικών υποχρεώσεων και οφείλουν να παραιτηθούν.
Μέσα στην Βουλή παίχτηκε η τελευταία πράξη του έργου με την ψήφιση του νομοσχεδίου, ωστόσο κατά την διάρκεια της συζήτησης των διατάξεων του μέσα απ’ όλα όσα ειπώθηκαν εκεί δυστυχώς επιβεβαιώθηκαν οι ανησυχίες της Ε.Α.Κ.Π. ότι αυτό το ν/σ δεν φέρνει τίποτε το θετικό, αντιθέτως όμως θα αποτελέσει το υπόβαθρο για την πλήρη στρατικοποίηση του Π.Σ. και το ξερίζωμα των εργασιακών μας δικαιωμάτων.
Ήταν αγωνιώδεις οι προσπάθειες των κυβερνητικών Βουλευτών αλλά και του Υπουργού να καταδείξουν με δευτερευούσης σημασίας θέματα την σημασία και την αξία του νομοσχεδίου όπως: Για την δυνατότητα να νοσηλεύονται οι υπάλληλοι του Π.Σ. σε στρατιωτικά νοσοκομεία, περί οδοντοθεραπειών, για την τιμή που κάνουν στους απόστρατους για την προσφορά τους στο Π.Σ. με την καθιέρωση της Κυριακής του καλού Σαμαρείτη κ.λπ.
Απέφευγαν συστηματικά να τοποθετηθούν στα επίμαχες διατάξεις που καταδεικνύουν την στρατικοποίηση του Σώματος και δίνουν την δυνατότητα στον Υπουργό Δημόσιας Τάξης να αλλάζει κατά το δοκούν και χωρίς κανέναν κοινοβουλευτικό έλεγχο ότι διέπει τις εργασιακές μας σχέσεις.
Επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι για την εμπλοκή μας στο εξωτερικό σε αποστολές στα πλαίσια των υποχρεώσεων της χώρας πέραν αυτών που μέχρι τώρα συντρέχαμε με τμήματα της Ε.Μ.Α.Κ. τώρα θα μπορεί να γίνεται και για την στήριξη των ιμπεριαλιστικών επεμβάσεων της ΗΠΑ και της Ε.Ε. σε τρίτες χώρες.
Την θεώρησε απόλυτα φυσιολογική αυτού του είδους την εμπλοκή για το Π.Σ. στα πλαίσια αυτών των υποχρεώσεων ο Βουλευτής Δωδεκανήσου της Νέας Δημοκρατίας Χρύσης Βασίλειος που τοποθετήθηκε επί του Νομοσχεδίου απαντώντας στην κριτική που ασκήθηκε για το θέμα αυτό από τον εισηγητή του Κ.Κ.Ε. Στα πλαίσια αυτών των υποχρεώσεων κινείτε και η νέα αρμοδιότητα Χ.Β.Ρ.Π. που ανατίθεται στο Π.Σ. (Χημικές -Βιολογικές – Ραδιολογικές – Πυρηνικές απειλές). Εκτός της άμεσης εμπλοκής μας με τον στρατό αφού ήταν δική του αρμοδιότητα μέχρι τώρα, έρχεται να επιβεβαιώσει ακόμη περισσότερο την ανησυχία μας για το εύρος της εμπλοκή μας στο εξωτερικό αφού δεν είναι άσχετη με τους ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς για πολεμικά κτυπήματα ενάντια σε χώρες που έχουν αναπτύξει πυρηνικά προγράμματα (Ιράν , Βόρειο Κορέα κ.λ.π.).
Για όσους δυσπιστούν για τον νέο ρόλο που ανατίθεται στο Π.Σ. ας ρίξουν μία ματιά στην Ιστοσελίδα της Ε.Α.Κ.Π. για να διαπιστώσουν μέσα από το φωτογραφικό υλικό που τραβήχτηκε κατά την διάρκεια της πορείας της 1ης Νοεμβρίου 2006 ότι πριν ακόμη ψηφιστεί ο νόμος ήδη το Π.Σ. εμπλέκονταν σε κατασταλτικές ενέργειες αφού μέσα στον προαύλιο χώρο της Βουλής υπήρχε πυροσβεστικό όχημα και μπροστά από αυτό παρατεταγμένα τα ΜΑΤ και πίσω από τους διαδηλωτές συμβασιούχους πυροσβέστες στην γωνία της πλατείας Συντάγματος στο ύψος της Μεγάλης Βρετάνιας ήταν τρία τζιπ γεμάτα με ανώτατους αξιωματικούς του σώματος (Αρχι-πύραρχοι, Πύραρχοι κ.λ.π); Τι να ήθελαν άραγε εκεί; Να συντονίσουν κατάσβεση πυρκαγιάς με ένα πυροσβεστικό όχημα ή να εκτελέσουν τα νέα αστυνομικού τύπου καθήκοντα σε βάρος των διαδηλωτών;
ΤΙ ΕΠΙΔΙΩΚΕΤΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΟΜΩΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ
Η στρατιωτικοποίηση του Πυροσβεστικού Σώματος και ο ασφυκτικός εναγκαλισμός του στη χουντικής έμπνευσης ένταξή του στα Σώματα Ασφαλείας η οποία έτεινε να καταργηθεί σιωπηρά στην πράξη.
Επαναφέρεται με ρητή διατύπωση – ενώ σε όλα τα μέχρι σήμερα νομοθετικά κείμενα δεν υπήρχε – το άρθρο 9 του χουντικού Α.Ν. 360/1968 «περί τροποποιήσεως και συμπληρώσεως των περί Πυροσβεστικής Υπηρεσίας κειμένων διατάξεων», το οποίο όριζε τους υπηρετούντες υπαλλήλους του Πυροσβεστικού Σώματος ως «άνδρες των Σωμάτων Ασφαλείας» ή γενικότερα το Πυροσβεστικό Σώμα ως «Σώμα Ασφαλείας».
Ορίζεται ρητά ότι όλες οι Υπηρεσίες του Π.Σ. τελούν σε διαρκή ετοιμότητα – διατεταγμένη υπηρεσία σε κάθε περίπτωση αναγκαίας επέμβασης και λειτουργούν σε 24ωρη βάση χωρίς να γίνεται διαχωρισμός σε προσωπικό επιχειρησιακής δράσης και διοικητικής υποστήριξης.
Από τακτικοί δημόσιοι πολιτικοί υπάλληλοι οι Πυροσβέστες ονομάζονται μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι, με ότι αυτό συνεπάγεται. Δεν είναι τυχαίο ότι ενώ στο πρώτο σχέδιο νόμου που είχε κυκλοφορήσει πριν 8 μήνες δεν είχε αφαιρεθεί ακόμη το «τακτικοί πολιτικοί». Άλλαξε όμως στο τελικό σχέδιο που κατατέθηκε στην Βουλή και αφαιρέθηκε, όχι φυσικά χάριν συντομίας.
Με Π.Δ. που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Δημόσιας Τάξης καθορίζεται το προσωπικό που θα οπλοφορεί, αφού προανακριτικοί υπάλληλοι μπορούν να είναι όλοι από το βαθμό του Αρχιπυροσβέστη, γίνεται αντιληπτό ότι το Π.Σ. πλέον είναι δυνατό στην πλειοψηφία του, να φέρει οπλισμό.
Αυτό σε συνδυασμό με την παράγραφο 3 του άρθρου 2 του νόμου περί συνδρομής σε άλλες χώρες στο πλαίσιο των ισχυουσών διακρατικών συμφωνιών και των υποχρεώσεων που απορρέουν από το Κοινοτικό και Διεθνές δίκαιο, της παραγράφου 2 του άρθρου 1 για συνεργασία με τις συναρμόδιες αρχές και υπηρεσίες για αντιμετώπιση κάθε έκτακτης ανάγκης σε περίοδο ειρήνης ή πολέμου και την παράγραφο 4 του άρθρου 7 περί συμμετοχής ιδιωτικών φορέων στα συμβούλια διαχείρισης κρίσεων, γίνεται πλέον φανερό ότι το Πυροσβεστικό Σώμα μπαίνει για τα καλά στις δυνάμεις καταστολής, όπου και όταν καλείται είτε στο εσωτερικό της χώρας (κινητοποιήσεις εργαζομένων) είτε στο εξωτερικό (π.χ. Ιράκ – κατάσβεση πυρκαγιών πετρελαιοπηγών μετά από εξέγερση) και με δυνατότητα οπλοφορίας.
Η επίκληση της οπλοφορίας για την ενάσκηση και μόνο των ανακριτικών καθηκόντων δεν μπορεί να επαναφέρεται με ειδικό άρθρο στο παρόν σχέδιο νόμου, μιας και υπήρχε σχετικό νομοθετικό πλαίσιο.
Να σημειωθεί, επίσης, ότι οι Δασικοί Υπάλληλοι πριν την ανάληψη της δασοπυρόσβεσης από το Π.Σ., εκτελούσαν καθήκοντα ανακριτικού υπαλλήλου, αλλά δεν οπλοφορούσαν.
Δ Ο παραπέρα περιορισμός των συνδικαλιστικών μας ελευθεριών, από τις ρυθμίσεις του ν.1264/1982 στα ασφυκτικά πλαίσια του ν. 2265/1994 (30α Ν.1264/82), όπως ισχύει στους Αστυνομικούς, όπου εισάγονται περιορισμοί όπως: Μη ύπαρξης συνδικαλιστικών παρατάξεων, συμμετοχής σε συνελεύσεις συνδικαλιστικών οργανώσεων, απαγορεύσεις συμμετοχής σε απεργίες, καθώς και σε κάθε είδους εκδηλώσεις πολιτικών ή συνδικαλιστικών φορέων ή πολιτικών προσώπων, άσκησης προπαγάνδας υπέρ ή κατά αυτών, ανάμειξης με οποιονδήποτε τρόπο σε θέματα διοίκησης των Υπηρεσιών, προσχώρησης ή εγγραφής τους ως μελών άλλων επαγγελματικών συνδικαλιστικών οργανώσεων, συμμετοχής σε τριτοβάθμια συνδικαλιστική οργάνωση των πολιτικών τακτικών δημοσίων υπαλλήλων όπως η Α.Δ.Ε.Δ.Υ.
Η σιωπηρή προσπάθεια που έγινε από τα Προεδρεία των Ομοσπονδιών και με την συμμετοχή της Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ. χωρίς απόφαση του Δ.Σ. στην σύσκεψη της Δράμας το 2004 για σύσταση συνομοσπονδίας των Σ.A. η οποία αποκαλύφθηκε και ανακόπηκε από την παρέμβαση της Ε.Α.Κ.Π. στο 6ο Συνέδριο, ήταν προάγγελος της σημερινής πράξης και δείχνει ποιος είναι ο στόχος της.
Δεν είναι άσχετη με τα παραπάνω και η παρεμπόδιση άσκησης των καθηκόντων τους στους πυροσβέστες που εκλέγονται σύμβουλοι δημοτικών και τοπικών διαμερισμάτων.
Η διάταξη της παραγρ. 1 του άρθρου 23, σύμφωνα με την οποία εισάγεται εξαίρεση της παραγρ. 8 του άρθρου 139 του Ν. 3463/2006 (Φ.Ε.Κ. 114 Α΄) για τους Πυροσβεστικούς Υπαλλήλους που εκλέγονται σύμβουλοι δημοτικών και τοπικών διαμερισμάτων. Έτσι οι εκλεγόμενοι σύμβουλοι δημοτικών και τοπικών διαμερισμάτων, διαρκούσης της θητείας τους μετατίθενται και αποσπώνται εκτός των διοικητικών ορίων του Δήμου ή της κοινότητας στην οποία έχουν εκλεγεί. Σε περίπτωση αίτησής τους δεν μετατίθενται ή αποσπούνται εκεί όπου έχουν εκλεγεί ή στην πλησιέστερη υπηρεσία προς το Δήμο ή την κοινότητα στην οποία εξελέγησαν σε περίπτωση που δεν υφίσταται αντίστοιχη υπηρεσία ή θέση, κατά παρέκκλιση του νόμου που ρητά αναφέρει ότι οι ρυθμίσεις που καταργούνται ισχύουν και για τους υπηρετούντες στα Σώματα Ασφαλείας.
Δ Η σιωπηρή κατάργηση διατάξεων του ν. 4661/30, του Π.Δ. 96/87, του Π.Δ. 210/1992, του Π.Δ. 397/98 και του ν. 2612/98 και η ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων, του ωραρίου εργασίας και των σχετικών με αυτό δικαιωμάτων και υποχρεώσεων από τον Υπουργό Δημόσιας Τάξης.
Ενώ καταργούνται σιωπηρά οι παραπάνω διατάξεις νόμων και Π.Δ. σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, δίνεται η εξουσιοδότηση στον Υπουργό Δημόσιας Τάξης με πρότασή του να περάσει με Π.Δ. νέα νομοθεσία, κατά το δοκούν και ανάλογα με τις πολιτικο – οικονομικές συγκυρίες που εκτιμάμε ότι θα επιδεινώσουν τις υπηρεσιακές, εργασιακές και οικονομικές σχέσεις των πυροσβεστών. Σχετικό είναι και το άρθρο 21 περί κωδικοποίησης διατάξεων.
Με Π.Δ. που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Δημόσιας Τάξης, μπορεί μεταξύ άλλων να καθορίζεται και ο χρόνος εργασίας του προσωπικού. Με δεδομένο ότι το παρόν σχέδιο νόμου ορίζει στην παράγραφο 2 του άρθρου 3 ότι το Π.Σ. διέπεται από δικούς του οργανικούς νόμους και κανονισμούς και σε όσα μόνο θέματα δε ρυθμίζονται από αυτούς εφαρμόζεται η διαδικασία που ισχύει για τους πολιτικούς δημόσιους υπάλληλους, είναι πιθανό με την έκδοση Π.Δ. να μεταβληθούν οι εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων προς το χειρότερο σύμφωνα με τις οξυμμένες υπηρεσιακές ανάγκες λόγω έλλειψης οργανικών θέσεων, με δωδεκάωρα, δεκαεξάωρα και ό,τι άλλο χρειαστεί.
Είναι δε πιθανό, ο επιπλέον αυτός χρόνος, στην περίπτωση που δεν είναι μάχιμης υπηρεσίας, αλλά της γνωστής ως τώρα παράνομης επιφυλακής, να προσμετρηθεί νόμιμα στο χρόνο διευθέτησης της εργασίας, με έκδοση Π.Δ. κατ’ εξουσιοδότηση του νόμου, χωρίς την παραμικρή αποζημίωση.
Δ Η ρύθμιση των προσλήψεων και της εκπαιδευτικής διαδικασίας αποκλειστικά από τον Υπουργό Δημόσιας Τάξης και την έκδοση Π.Δ. με πρότασή του.
Άρθρο 12, παράγραφος 4 (εκπαίδευση) και στο οποίο απουσιάζουν παντελώς ακόμη και αυτές οι προτάσεις βελτίωσης της εκπαίδευσης που υποβλήθηκαν από τους συνδικαλιστικούς φορείς ή από τα πρακτικά έστω επιτροπών που συστάθηκαν κατά καιρούς από την ηγεσία του Πυροσβεστικού Σώματος.
Στην παράγρ. 1 του άρθρου 12 προβλέπεται ότι το Πυροσβεστικό προσωπικό είναι δυνατόν να εκπαιδεύεται ή να μετεκπαιδεύεται και εκτός Πυροσβεστικής Ακαδημίας με έξοδα του ιδίου ή του Δημοσίου, χωρίς να γίνεται η απαραίτητη διάκριση διαχωρισμού. Σε περίπτωση εκπαίδευσης ή μετεκπαίδευσης στο εσωτερικό δεν καταβάλλονται οι δαπάνες μετακίνησης, όπως φαίνεται από τη διασταλτική ερμηνεία της υποπαραγράφου 3.
Δ Η ανατροπή του ισχύοντος Κανονισμού Μεταθέσεων.
Στην παράγραφο 1 του άρθρου 16 διαφαίνεται ότι οι μεταθέσεις, μετακινήσεις, αποσπάσεις κ.λ.π. είναι δυνατόν να ρυθμίζονται με νέο προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Δημόσιας Τάξης. Αυτό πιθανώς να οδηγήσει σε ανατροπή του ισχύοντος Κανονισμού Μεταθέσεων που έχει θεσμοθετηθεί με το Π.Δ. 170/1996.
Δ Η μετάθεση σοβαρότατων θεμάτων που αφορούν στην υγεία ή στην ανακούφιση των υπαλλήλων (π.χ. ίδρυση παιδικών σταθμών και κατασκηνώσεων) για το μέλλον μέσω Υπουργικών Αποφάσεων και Π.Δ.
Άρθρο 18 παράγρ. 6 (με απόφαση Αρχηγού δυνητική ίδρυση λεσχών), Άρθρο 18 παράγρ. 7, 8 (με Π.Δ. που εκδίδονται με πρόταση Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Δημόσιας Τάξης δυνητική ίδρυση παιδικών σταθμών, κατασκηνώσεων). Θα παραμείνει και αυτή η διάταξη ανεφάρμοστη όπως παρέμεινε η αντίστοιχη του άρθρου 13 της Υπουργικής απόφασης 33538 Φ.100.2/94 που υπήρχε και προέβλεπε ακριβώς τα ίδια πράγματα.
Δ Η σύσταση από τον Υπουργό ταμείου αλληλοβοήθειας (άρθρο 18 παράγρ. 5) με εισφορές αποκλειστικά των ίδιων των εργαζόμενων, καθώς και από δωρεές και κληρονομιές.
Η εξέλιξη αυτή με απουσία κρατικής συνεισφοράς, θα αποτελέσει ακόμα ένα βήμα για τη μεγαλύτερη συμμετοχή των εργαζομένων στη χρηματοδότηση της μαύρης τρύπας που δημιούργησαν στο ασφαλιστικό σύστημα οι μέχρι τώρα πολιτικές αφαίμαξης των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων με πρόσφατα κρούσματα την εφάπαξ εισφορά κάθε Δεκέμβριο για ενίσχυση του ειδικού λογαριασμού αρωγής ορφανών τέκνων Αστυνομικού, Πυροσβεστικού και Πολιτικού Προσωπικού του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης (άρθρο 9 του Ν.2622/1998 με αντικατάσταση της παραγρ. 3 του άρθρου 9 με το εδάφιο γ΄ της παραγρ. 1 του άρθρου 4 του Ν.3206/2003) και την παρακράτηση κάθε έτους του 1%ο από τα αποθεματικά των ταμείων μας υπέρ του «Λογαριασμού βελτίωσης κοινωνικής ασφάλισης» που θα καταλήγουν στα θησαυροφυλάκια του τραπεζιτικού κεφαλαίου αφού θα επενδύονται σε αμοιβαία κεφάλαια (παράγρ. 5 του άρθρου 31 του Ν.3232/2004).
Δ Η απαγόρευση των εκπροσώπων της ΠΟΕΥΠΣ και της ΕΑΠΣ που συμμετέχουν στο Συμβούλιο Επιτελικού σχεδιασμού να κοινοποιούν στα μέλη τους τα Πρακτικά που τηρούνται και είναι απόρρητα (;)
Άρθρο 7, παράγρ. 6. Σύμφωνα με τον Κώδικα διοικητικής διαδικασίας, αυτό είναι προφανώς παράνομο.
Δ Η μη συμμετοχή εκπροσώπων των εργαζομένων στα Συμβούλια Κρίσεων (Άρθρο7 του νόμου), παρά τη συμμετοχή σ’ αυτά ιδιωτικών φορέων (!!!)
Με τις διατάξεις αυτές επιβάλλεται καθεστώς αδιαφάνειας και ελέγχου. Δεν νοείται στο συμβούλιο κρίσεων όπου επιβάλλεται να συμμετέχουν εκπρόσωποι των εργαζόμενων αφού η διαχείριση κρίσεων αφορά και τα μέτρα ασφάλειας που πρέπει να λαμβάνονται για τους πυροσβέστες που θα καλούνται να επέμβουν, να αποκλείονται από αυτό την ίδια στιγμή που θα καλούνται να συμμετέχουν ιδιωτικοί φορείς!!! Επίσης το γεγονός ότι τα πρακτικά των συνεδριάσεων ακόμη και εκεί που θα συμμετέχουν οι συνδικαλιστές θα είναι απόρρητα, αλλά θα είναι όμως σε γνώση των ιδιωτών στο Συμβούλιο Κρίσεων, γεννά πολλά ερωτηματικά για τον ρόλο και τον προσανατολισμό των Συμβουλίων αυτών!
Δ Η θέσπιση μηνιαίου ειδικού καταδυτικού επιδόματος ύψους 250,00 € μόνο για τους υπηρετούντες υπάλληλους των Ε.Μ.Α.Κ.
Σύμφωνα με την παράγρ. 3 του άρθρου 23 καταργείται η παράγρ. 2 του άρθρου 10 του Ν.3103/2003 με την οποία έπρεπε να χορηγείται μηνιαίο επίδομα ύψους 250,00 € σε όλους για τους υπηρετούντες υπάλληλους του Π.Σ. με ειδικότητα υποβρύχιων καταστροφέων, στην περίπτωση που κάλυπταν τις προϋποθέσεις του νόμου.
Η «εξοικονόμηση πόρων» σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του κράτους επί του νομο-σχεδίου ανέρχεται στο ποσόν των 140.000,00 € ετήσια.
Δ Η διεύρυνση της ανταποδοτικότητας υπηρεσιών με εισπρακτική πολιτική.
Θεσπίζεται με την παράγρ. 1 του άρθρου 2 ειδικό παράβολο για την πιστοποίηση του προσωπικού πυρασφάλειας των επιχειρήσεων και άλλων φορέων. Θεσπίζεται με την παραγρ. 4 του άρθρου 12 ειδικό παράβολο συμμετοχής των υποψηφίων για την πρόσληψη στο Π.Σ.
Θεσπίζεται με την παράγραφο 2α του άρθρου 23 η καταβολή αποζημίωσης υπέρ του Δημοσίου για εκπαίδευση που παρέχεται στη Σχολή Επιμόρφωσης και Μετεκπαίδευσης της Πυροσβεστικής Ακαδημίας σε Αξιωματικούς και λοιπό προσωπικό πυροσβεστικών υπηρεσιών άλλων χωρών και σε προσωπικό του ευρύτερου Δημόσιου Τομέα, των Ο.Τ.Α. και μεικτών – ιδιωτικών επιχειρήσεων.
Δ Η περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας στο Π.Σ. από την κατάργηση 134 θέσεων (79 μόνιμου προσωπικού και 55 με σύμβαση αορίστου χρόνου). Έτσι στον κλάδο της καθαριότητας απομένουν 75 μόνο οργανικές θέσεις (65 μόνιμες και 10 σύμβασης αορίστου χρόνου), αφήνοντας ελεύθερο πλέον το πεδίο για πλήρη ανάθεση της καθαριότητας σε γραφεία ιδιωτών.
Κατάργηση 134 θέσεων πολιτικού προσωπικού του Π.Σ. (79 μόνιμου προσωπικού και 55 με σύμβαση αορίστου χρόνου). Έτσι στον κλάδο της καθαριότητας, σύμφωνα με την παραγρ. 1α 3 του άρθρου 10, απομένουν 75 μόνο οργανικές θέσεις (65 μόνιμες και 10 συμβάσεις αορίστου χρόνου), αφήνοντας ελεύθερο πλέον το χώρο για ανάθεση της καθαριότητας σε γραφεία ιδιωτών, με αποτέλεσμα την ελλιπή καθαριότητα και σε περίπτωση μη επάρκειας κονδυλίων ή απουσίας ιδιωτών από κάποιες περιοχές την επιβάρυνσή μας και με την καθαριότητα των χώρων εργασίας μας.
Η «εξοικονόμηση πόρων» σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους επί του νομοσχεδίου ανέρχεται στο ποσόν των 1.970.000,00 € ετήσια.
Η Αναδιοργάνωση, μοχλός για το πέρασμα
των αντεργατικών πολιτικών & αναδιαρθρώσεων Ήταν πάγιο αίτημα ανέκαθεν του συνδικαλιστικού κινήματος η αναδιοργάνωση του Π.Σ. στην βάση του εκσυγχρονισμού του σύμφωνα με τις νέες συνθήκες και απαιτήσεις της εποχής. Το Π.Σ. παρά τα 55 χρόνια ύπαρξης του ήταν πολύ πίσω για την εποχή του. Κάτω από την πίεση του συνδικαλιστικού κινήματος εξαγγέλθηκε για πρώτη φορά τον 1997 από την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ η έναρξη διαδικασιών για την Αναδιοργάνωση. Ενώ είχε ξεκινήσει η καταγραφή στοιχείων και η σύνταξη μελετών σε κάθε Υπηρεσία σταμάτησε ξαφνικά οποιαδήποτε διαδικασία αφού πλέον το Π.Σ. αναλάμβανε έναν άλλον τομέα την Δασοπυρόσβεση. Ήρθε λοιπόν στο ήδη υπάρχον σαθρό πλαίσιο λειτουργίας του Π.Σ. και στα πλαίσια των αναδιαρθρώσεων του δημόσιου τομέα για περικοπές δαπανών μέσω συγχώνευσης υπηρεσιών να προστεθεί μία ακόμη αρμοδιότητα βαρύνουσας σημασίας χωρίς να έχει υπάρξει καμία ουσιαστική προϋπόθεση για αυτό με τις γνωστές συνέπειες.
Ακριβώς πριν 2 χρόνια υπό την αιγίδα της νέας κυβέρνησης πλέον είχε αναγγελθεί η σύσταση επιτροπής για την Αναδιοργάνωση του Π.Σ. και ζητήθηκε δήθεν από τους υπάλληλους και τα συνδικαλιστικά όργανα να κάνουν προτάσεις. Είχε ήδη ακυρωθεί ο διαγωνισμός πρόσληψης των 260 πυροσβεστών με την δικαιολογία ότι μέσα από την μελλοντική αναδιοργάνωση του Π.Σ. θα αναβαθμιστούν οι Σχολές σε Α.Ε.Ι. και ΤΕΙ και οι προσλήψεις θα γίνονται μέσω Πανελλήνιων εξετάσεων κ.λ.π. Μετά από όλα αυτά και επί δύο χρόνια και ενώ είχε κατατεθεί ολοκληρωμένη πρόταση από την Ε.Α.Κ.Π. δεν ακούστηκε κουβέντα για το περιεχόμενο των προτάσεων της επιτροπής. Όταν πριν 8 μήνες κυκλοφόρησε ένα σχέδιο νόμου και επί του νομοσχεδίου αυτού ασκήθηκε αυστηρή κριτική μόνο από την Ε.Α.Κ.Π., αμέσως μετά διέρρευσε ότι δεν θα προχωρήσει η διαδικασία της αναδιοργάνωσης. Η προετοιμασία όμως για τον νέο εργασιακό μεσαίωνα με προκάλυμμα την δήθεν αναδιοργάνωση και αναβάθμιση του Π.Σ. είχε ξεκινήσει.
Τα στελέχη της Ε.Α.Κ.Π. κατά την διάρκεια των εργασιών του 8ου Συνεδρίου τον Ιούνιο του 2006 εκτιμώντας μία σειρά από δεδομένα είχαν εκφράσει την ανησυχία τους ότι στο επόμενο διάστημα και σε βάθος διετίας θα υπάρξουν μεγάλες ανατροπές στις εργασιακές μας σχέσεις και γενικότερα στην πορεία του Π.Σ. Η εκτίμηση αυτή δεν στηρίχθηκε μόνο σε συγκεκριμένα γεγονότα αλλά στην εκφυλιστική κατάσταση που επικρατεί στο συνδικαλιστικό κίνημα του κλάδου και τις δεδηλωμένες προθέσεις της κυβέρνησης για την προώθηση των αναδιαρθρώσεων στον δημόσιο τομέα. Μάλιστα εκφράζαμε την απορία μας πως ακόμα δεν είχε κάνει την μεγάλη επίθεση αφού το συνδικαλιστικό μας κίνημα ήταν επί χρόνια αδρανοποιημένο και ουσιαστικά θα μπορούσε να περάσει ότι ήθελε χωρίς ουσιαστικές αντιδράσεις.
Δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν πιο ευνοϊκές συνθήκες για την κυβέρνηση – με την Δ.Α.Κ.Υ.Π.Σ. παντοδύναμη με απόλυτη αυτοδυναμία (12 στις 19 έδρες στο Δ.Σ. της Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ.), την ηγεσία της Ε.Α.Π.Σ. πρόθυμη να συνδράμει με τις συμβουλές της και με την ΠΑΣΚ Π. αρωγό δια της αδράνειας και της συγκάλυψης – για το πέρασμα της αντεργατικής πολιτικής της.
Δεν πέρασε όμως μεγάλο διάστημα και οι φόβοι μας επαληθεύτηκαν. Τα πολιτικά, υπηρεσιακά και συνδικαλιστικά επιτελεία που ετοίμασαν το τερατούργημα το έφεραν στη Βουλή χωρίς μία λέξη.
Ήρθε λοιπόν προς ψήφιση ένα νομοσχέδιο που θα βάλει μπουρλότο σε ότι δικαιώματα έστω και κουτσουρεμένα μας απόμειναν με την φιλότιμη προσπάθεια και των συμβιβασμένων συνδικαλιστών μας.
Η αναβάθμιση μέσω των πανελληνίων έγινε στημένος διαγωνισμός με συνεντεύξεις. O εκσυγχρονισμός που απαιτεί γενναίες χρηματοδοτήσεις, έγινε αναχρονισμός με εξοικονόμηση κονδυλίων μέσα από τις περικοπές προσωπικού για την καθαριότητα και τα ειδικά επιδόματα. Η αναγνώριση της προσφοράς των «γενναίων Πυροσβεστών» που «σπεύδουν από όπου οι άλλοι φεύγουν» έγινε με το να τους αφαιρεθεί ότι ακόμη στοιχειώδη δικαίωμα έχουν σαν εργαζόμενοι.
ΙΣΤΟΡΙΚΟ της ΣΤΑΣΗΣ των ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ και των ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΩΝ
σχετικά με το ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ
Η Ε.Α.Κ.Π. όλο αυτό το διάστημα και από την πρώτη στιγμή που αντιλήφθηκε τι πάει να γίνει με το νέο Νομοσχέδιο προσπάθησε να ενημερώσει και να προκαλέσει αντιδράσεις προκειμένου να μην περάσει αυτό το αναχρονιστικό νομοσχέδιο. Δυστυχώς όμως συνάντησε την συντεταγμένη και συντονισμένη στάση των δύο άλλων παρατάξεων Δ.Α.Κ.Υ.Π.Σ. και ΠΑΣΚ Π. που συμμετέχουν στο Δ.Σ. της Ομοσπονδίας που στόχο είχαν να μην υπάρξει καμία ενημέρωση προς τα μέλη και καμία αντίδραση για να περάσει όσο το δυνατόν ανεμπόδιστα και χωρίς να αλλοιωθεί το περιεχόμενο και η φιλοσοφία του Νομοσχεδίου. Η στάση και των δύο παρατάξεων ήταν αντίστοιχη της κυβερνητικής θέσης και της θέσης που υποστήριξε η Αξιωματική Αντιπολίτευση και ο εισηγητής του Συνασπισμού μέσα στη Βουλή ότι το παρόν Νομοσχέδιο είναι κωδικοποίηση διατάξεων.
Για άλλη μια φορά λοιπόν έδρασαν σε βάρος μας τα Προεδρεία των Διοικήσεων της Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ. και της Ε.Α.Π.Σ. με την συμμετοχή τους στην αρμόδια επιτροπή σύνταξης και έτσι με την σύμφωνη γνώμη τους καταρτίστηκε το σχέδιο νόμου με την ψευδεπίγραφη επικεφαλίδα: «Αναδιοργάνωση του Πυροσβεστικού Σώματος, αναβάθμιση της αποστολής του και άλλες διατάξεις».
Κατάγγειλε ότι με το νομοσχέδιο αυτό δεν επιχειρείται η «επανοικοδόμηση» του Πυροσβεστικού Σώματος, όπως αναγράφεται στη συνημμένη αιτιολογική έκθεση, αλλά η περαιτέρω στρατιωτικοποίηση του και η αποδιάρθρωσή του με πλήρη ανατροπή των εργασιακών και υπηρεσιακών σχέσεων.
Έτσι το Νομοσχέδιο κατατέθηκε στην Βουλή εντελώς ξαφνικά στις 20/9/2006 και δεν είχε γίνει καμία αναφορά για την ύπαρξη του από τα προεδρεία της Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ. και της Ε.Α.Π.Σ.. Επίσης δεν ενημερώθηκαν το Δ.Σ της Π.Ο.Ε.Υ.Π.Σ, οι Πρωτοβάθμιες Ενώσεις και τα μέλη τους για την ύπαρξη του και το περιεχόμενο του ούτε πριν ούτε μετά την κατάθεση του, μιλούσε από μόνο του ότι τίποτε θετικό δεν προοιωνίζει για τους εργαζόμενους και αποκάλυπτε για ακόμη μία φορά τον πραγματικό τους ρόλο.
Στο Δ.Σ. της ΠΟΕΥΠΣ που έγινε στις 3/10/2006 και αφού πλέον είχε κατατεθεί το σχέδιο νόμου στην Βουλή και με παρότρυνση της ΕΑΚΠ, η οποία σημειωτέον ήταν η μόνη που τοποθετήθηκε επί της ουσίας και κατ’ άρθρο, κατέθεσε πρόταση για απόσυρση του νομοσχεδίου και για έναρξη εξ αρχής διαδικασιών για σύνταξη νέου Νόμου σύμφωνα και με τις προτάσεις των συνδικαλιστικών οργάνων.
Η Δ.Α.Κ.Υ.Π.Σ. καταψήφισε την πρόταση της Ε.Α.Κ.Π. υπερασπιζόμενη το σχέδιο νόμου. Η ΠΑΣΚ Π. για ακόμη μία φορά επιβεβαίωσε ότι η κυβέρνηση έχει αρκετούς υποστηρικτές στην αντεργατική της επίθεση και δεν βασίζεται μόνο στην απόλυτη αυτοδυναμία της Δ.Α.Κ.Υ.Π.Σ. Αφού με την σκόπιμη απουσία τεσσάρων εκ των έξι μελών της στο Δ.Σ. και δηλώνοντας άγνοια επί των άρθρων του Σχεδίου Νόμου παρ’ όλα αυτά στήριξε στο σύνολο του το νομοσχέδιο με τοποθέτηση του επικεφαλής της Π.Α.Σ.Κ. Π. Χανιά Νίκου. Ο οποίος το μόνο που ζήτησε να αλλάξει ήταν να δοθεί και στους υποψηφίους Πυροσβέστες για τα τοπικά διαμερίσματα στις εκλογές για την Τοπική Αυτοδιοίκηση δικαίωμα μετάθεσης. Αρνούμενη φυσικά να στηρίξει την πρόταση για απόσυρση. Η λευκή ψήφος του άλλου μέλους της Π.Α.Σ.Κ. Π. Νεονάκη Στέλιου έστω και αν υπέκρυπτε συνειδησιακό δίλημμα δεν σταματούσε την πορεία του Νομοσχεδίου αλλά ούτε ως άλλοθι μπορούσε να εκληφθεί.
Η ΠΑΣΚ Π. μετά τις αποκαλύψεις πιεζόμενη από την κατακραυγή των μελών της για την στάση της εξέδωσε μία ανακοίνωση 35 ημέρες μετά από την κατάθεση του νομοσχεδίου που θα μπορούσε να ήταν ήδη ψηφισμένο εάν δεν είχε αναβληθεί δύο φορές η ψηφοφορία του. Η ανακοίνωση αυτή δεν ήταν τίποτε άλλο από ένα προβοκατόρικο δημιούργημα χωρίς θέσεις, κινούμενη στην λογική των εντυπώσεων, με σκοπό να καθησυχάσει τα μέλη και να κατασυκοφαντήσει την Ε.Α.Κ.Π. Φυσικά η ανακοίνωση αυτή απαντήθηκε άμεσα από την Ε.Α.Κ.Π. και ξεσκεπάστηκε ακόμη περισσότερο ο ρόλος της ΠΑΣΚ Π. Η στάση της επέδρασε και στην καθυστερημένη και χλιαρή αντίδραση της Ε.Π.Α.Π.Α. στο νομοσχέδιο αυτό.
Στην ίδια ρότα και η κατά άλλα λαλίστατη Ε.Α.Π.Σ. «ποιεί την νήσσαν» για το νομοσχέδιο, καμία ενημέρωση με σχετική ανακοίνωση, αντιθέτως παρέχει συμβουλές μέσω του προέδρου της στον Υπουργό επί της συζήτησης των άρθρων.
Με δεδομένη λοιπόν την συναινετική στάση των εκπροσώπων του κυβερνητικού συνδικαλισμού και των αβανταδόρων τους υπέρ του αναχρονιστικού νομοσχεδίου, η Ε.Α.Κ.Π. αναλογιζόμενη την σοβαρότητα της κατάστασης κάλεσε τις Πρωτοβάθμιες Ενώσεις να αναλάβουν τις ευθύνες τους ενημερώνοντας άμεσα τα μέλη τους και να συγκληθεί με πρωτοβουλία των Ενώσεων άμεσα Πανελλαδική Συνδιάσκεψη πριν τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια της Βουλής. Την ημέρα σύγκλησης της Συνδιάσκεψης να δοθεί Συνέντευξη Τύπου και να οργανωθεί Πανελλαδική συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το Κοινοβούλιο. Να ενημερωθούν επίσης τα πολιτικά κόμματα και οι κοινοβουλευτικές τους ομάδες καθώς επίσης να κληθούν μαζικοί συνδικαλιστικοί φορείς για συμπαράσταση στον αγώνα μας.
Η Ε.Α.Κ.Π. αντίθετα με την στάση των δύο παρατάξεων Δ.Α.Κ.Υ.Π.Σ. & ΠΑΣΚ Π., της Ε.Α.Π.Σ. που όλοι μαζί φρόντισαν να αποσιωπήσουν και να κουκουλώσουν το θέμα αυτό, με επιχειρήματα και ντοκουμέντα ανέδειξε το ζήτημα όλο αυτό το διάστηκα και ξεσκέπασε την υποκριτική τους στάση. Πήρε πρωτοβουλία, εξαγγέλλοντας και πραγματοποιώντας ένστολη κινητοποίηση έξω από την Βουλή στις 31 Οκτωβρίου με ανάρτηση πανό και επίδοση ψηφίσματος διαμαρτυρίας σε όλα τα κόμματα και την κυβέρνηση, με την συμμετοχή δύο πρωτοβάθμιων Ενώσεων της Ε.Υ.Π.Σ. Δωδεκανήσου και Ρόδου, της Ε.Υ.Π.Σ. Ηλείας, της Ομοσπονδίας Συμβασιούχων Πυροσβεστών, της Αγωνιστικής Πρωτοβουλίας Ηπείρου και της Ανεξάρτητης Ενωτικής Κίνησης Πυροσβεστών Στερ. Ελλάδας. Στήριξε και συμμετείχε στην κινητοποίηση των συμβασιούχων πυροσβεστών της 1ης Νοεμβρίου.
Αυτό όμως που ανησυχεί περισσότερο είναι ότι σχεδόν όλα τα πρωτοβάθμια σωματεία εκτός μόνο λίγων εξαιρέσεων όπως η Ε.Υ.Π.Σ. Δωδεκανήσου και Ρόδου, της Ηλείας και ως ένα βαθμό της Κέρκυρας δεν αντέδρασαν έστω και για το γεγονός ότι ήρθε στην Βουλή για ψήφιση ένας νέος Νόμος για το Π.Σ. που αφορά όλο το πλαίσιο λειτουργίας του και δεν είχαν καμία ενημέρωση.
Είναι πέρα για πέρα αδικαιολόγητη η στάση των Διοικητικών Συμβουλίων και είναι έκθετα απέναντι στα μέλη τους για το γεγονός ότι όταν πληροφορήθηκαν από την εμπεριστατωμένη ενημέρωση που τους παρείχε η Ε.Α.Κ.Π. δεν αντέδρασαν στο παραμικρό απαιτώντας έστω μία πανελλαδική συνδιάσκεψη για να ενημερωθούν.
Ο νόμος όμως πλέον είναι γεγονός και όλοι μας από την στάση που κρατήσαμε απέναντι στο ζήτημα αυτό θα κριθούμε στο μέλλον.
Η Ε.Α.Κ.Π. παίρνοντας υπόψη της την πραγματικότητα που έχει πλέον διαμορφωθεί στο συνδικαλιστικό μας κίνημα, καλεί όλους τους συναδέλφους σε κάθε πρωτοβάθμιο σωματείο να αναλάβουν πρωτοβουλία για την δημιουργία αγωνιστικών συσπειρώσεων προκειμένου να ξεφύγουν από αυτό το τέλμα οι Ενώσεις.
Γίνεται επιτακτική ανάγκη ο στόχος αυτός γιατί πλέον κάθε στιγμή που περνά μετράει σε βάρος μας.
Η ΕΑΚΠ από εδώ και πέρα
θα εντείνει ακόμη περισσότερο τις προσπάθειές της
για την δημιουργία ενός αγωνιστικού συνδικαλιστικού κινήματος
στον κλάδο μας και θα συνεχίσει αταλάντευτα τον αγώνα
για να μην εφαρμοστούν στην πράξη οι αναχρονιστικές διατάξεις του νόμου